Voorjaarswandelingen Moorsel

Info 2019

Moorsel is een gehucht van Tervuren, een gemeente in de provincie Vlaams-Brabant, gelegen in de Groene Rand rond Brussel en behorend tot het Dijleland en de Druivenstreek.

Start (startplaatswijziging) : Sporthal De Steenberg, Spechtenlaan 8, Moorsel-Tervuren tussen 07 en 15 uur. Inschrijving : 1,5 € (1,1 € voor leden van een erkende wandelfederatie).

Gemakkelijk te bereiken via de E40 afrit 21 (Sterrebeek). Volg de verkeersborden "Moorsel", de borden "Wandeltocht" en dan "Sporthal De Steenberg". Onze parkeerwachters begeleiden U naar parkings in de onmiddellijke omgeving of op korte afstand van de startzaal.

Ook gemakkelijk te bereiken met het openbaar vervoer : halte (Tervuren Moorsel Kerk haltenummer 304831) van De Lijn (316, 318, 616) in de onmiddellijke omgeving van de startzaal !

Onze omlopen 2019 zijn allemaal verkeersluw, tot 90 % verkeersvrij ! Ook dit jaar zijn onze omlopen grotendeels vernieuwd.

U heeft de keuze uit 8 afstanden : 6 - 12 - 17 - 18 - 21 - 26 - 27 - 33 km

6 km (ook 18 - 27 - 33 km) : We verlaten de Sporthal en lopen langs de Sint-Jozefskerk (1906), naar de Gemeentelijke Basisschool en verlaten via enkele rustige straten de dorpskern van Moorsel richting Sterrebeek. Al snel stappen we door een holle weg de velden in, richting de vroegere hippodroom van Sterrebeek. Daar wordt nu gewerkt aan het prestigieuze Stereaproject, Hier worden stijlvolle appartementen gebouwd met prachtig uitzicht op de recent aangelegde golfterreinen van de National Golfclub. Ons parcours loopt via een nieuwe wandelweg (Gorzenweg) dwars door deze golfterreinen. We bereiken de Museumlaan op grondgebied Tervuren. Links af gaan we, genietend van een mooi zicht op Moorsel en zijn oude Watertoren. Rechts hebben we zicht op de Rotselaar- en de Leopold II - wijk, gebouwd in de jaren 60 en woonplaats van vele teruggekeerde kolonialen. Via een oude trambedding bereiken we de Bleuckeveld-wijk en vandaar gaat het richting aankomstplaats, maar niet zonder eerst door het Pachthof van Hertoginnedal te zijn gewandeld. Wie wil kan hier een speciaal biertje proeven in velocafé Poledor, ondergebracht in de oude stallingen

12 km (ook 17 - 18 km) : We verlaten de startzaal en Moorsel, nu in de oostelijke richting, naar Leefdaal. Langs trage wegen, steegjes, … gaat het naar het gehucht Vrebos. Geniet van het uitzicht. We dalen we langs de Diepestraat naar beneden, de velden in, langs een Vloedgracht, tussen twee heuvelruggen door. Dra moeten we één dezer hellingen over, steken dan de N3 of Tervuursesteenweg over, om af te dalen via een nieuwe holle weg en leuke paadjes naar de rustpost in de Parochiezaal van Leefdaal (na zowat 6 km). Uitgerust, lopen we even naast het riviertje de Voer, dat zijn naam gegeven heeft aan Tervuren (ter Voere). We passeren enkele kapellekes en moeten weer de heuvel op (Veeweideberg ), weer de N3 over en dalen dan langzaam richting het gehucht Kooige. We dalen nog wat verder via een volgende holle weg naar het Moorselbos. Hier kunnen we al naargelang het weer tijdens het voorseizoen al of niet genieten van een tapijt witte anemonen. En al zeker van de soms pronkerige villa’s die de rijken hier neergepoot hebben. De steile klim van de Sleutelbloemlaan brengt ons in het Bleuckeveld , verder naar het Pachthof van Hertoginnedal en weer naar de startzaal.

17 km : zie de 12 km. In Leefdaal maken we een bijkomend, zeer gevarieerd lusje : eerst langs het kerkpleintje met de Sint-Lambertuskerk (16de eeuw), tussen de tuinen door, naar het open veld van de Sint-Cornelisberg, om vervolgens te dalen voorbij de Sint-Veronakapel naar de Voervallei. Een slingerend pad brengt ons tot bij  het bijzonder mooie kasteel van Leefdaal en verder via een mooie dreef terug tot de rustpost.

18 km : de 12 km en de 6 km gecombineerd

21 km : zie 12 km tot rustpost in Leefdaal. Van hieruit trekken we verder, nu de zuidelijke flank van de Voervallei op. Al snel zitten we buiten de bewoonde wereld. Bijzonder rustig is het hier, met mooie vergezichten, zowel links als rechts. Een bosje door, een stukje oude trambedding (vroegere stoomtram “Zwette Jean” ) en via nog maar eens een holle weg bereiken we het gehucht Veeweide en vandaar de Zuerenberg op (niet zeuren over de heuvels !) naar Duisburg. Hier zitten we in de Druivenstreek , getuige daarvan nog een serre hier en daar, maar deze teelt is hier jammer genoeg quasi volledig verloren gegaan. We maken een rondje rond de opmerkelijke Sint-Katherinakerk (13de eeuw) en rusten in de gemeentelijke basisschool (na 12,5 km). Uitgerust vatten we onze terugtocht naar Moorsel aan. Recht de straat over en de Kouterweg in. Na enkele honderden meters hebben we een prachtig panorama over de velden. Hier werden jaren geleden verschillende scènes opgenomen voor de film “De Leeuw van Vlaanderen” van Hugo Claus ! Verder door de holle weg naar het gehucht Ten Hertswegen, langs waar we even het Park van Tervuren induiken, langs de Grote Vaartvijver en de Vossemvijver. Toch bijzonder mooi, al is dit het uiteinde van het park. Door de parkmuur nu en dan langs het Voerwegske naar Vossem. We draaien rond de romaanse Sint-Pauluskerk (oorsprong einde 12de eeuw) en passeren ook … “Den Congo”, het goedkoopste café van Vlaanderen. We zijn al zowat 5 km onderweg, dus een rustpauze mag wel, tot de startzaal is het immers nog zowat 4 km. Verder Vossem door, langs de Stationsstraat, voorbij het majestueuze Hof Oudevoorde (1753). We steken de N3 over, naar Moorselbos waar we aansluiting vinden met de 12, 17 en 18 km-stappers.

26 km : combinatie van de 21 km en de 5 km lus in Leefdaal

27 km : combinatie van de 21 en de 6 km lus in Moorsel

33 km : 21 km aangevuld met het lusje in Moorsel (6 km) en het lusje in Leefdaal (6 km)

Volgende wandelclubs hebben reeds toegezegd langs te komen per bus : Egmond Zottegem, Pompoenstappers Kasterlee. Waarvoor dank !

Meer details op deze website al naargelang de datum nadert.

Bij onze eerste editie in 2016 mochten we 972 wandelaars verwelkomen, in 2017 bij de tweede editie 831. Vorig jaar was het berekoud en daagden toch nog 66 deelnemers op. Dank aan allen.  Wie een idee wil krijgen van Moorsel en onze wandelomgeving, kan de promofilmpjes 2018 en 2017 of onderstaande fotoreportages van 2018 of 2016 eens bekijken. Met dank aan de reporters Marcel ("Moveloken") en Jean-Pierre Declerck.

Raadpleeg af en toe onze website. Meer details over de editie 2019 kunnen in de komende dagen worden toegevoegd.